Wednesday, May 19, 2010

Susahnya hidup ini

Satu masa tak berapa lama dahulu, seorang hamba Allah yang dalam hidupnya bergelumang dalam maksiat mendapat nasihat ugama. Beliau bertekad untuk mengubah haluan hidupnya. Selama ini, judi, perempuan dan arak adalah perkara yang menjadi bahan permainan kesukaannya. Hanyasanyalah kebiasaannya itu tidak membawakan rasa tenang dan tenteram dalam hidupnya. Nasihat ugama yang diterimanya merupakan hikmah renungan, bingkisan, dan kiasan yang menyedarkan kepada Tauhid yang sebenarnya kepada Allah SWT.

Dengan inayah, petunjuk dan pedoman beliau berusaha meninggalkan segala maksiat , bertaubat dan membuat kebajikan disamping meningkatkan ibadah. Taat dalam fikah. Mula muqabalah, belajar muqarabah. Seketika jiwanya merasa puas, merasa semakin tenteram dan aman.

Namun, tidak lama kemudian beliau mula menjadi sugul. Semakin beliau mendekatkan diri kepada Masjid, fitnah masyarakat menjalar. Semakin beliau bersedekah kepada ibu tunggal, dikatakan beliau mempunyai hubungan sulit. Malah keadaan kewangannya sering genting dan mendesak oleh banyaknya musibah, kereta rosak, kecurian dan kerugian yang berlarutan dalam perniagaannya.

Maka semakin banyaklah pikirannya, dan semakin hebat tekanan yang dihadapinya. Saat tiba tidak tertanggung oleh perasaannya, sedang beliau didalam sebuah kedai, maka meledaklah nista , maki hamun dan segala cacian atas nasibnya, dijerit, terjerit jerit berulang ulang tanpa segan silu lagi. Begitu susahnya ...oh begitu hebantnya, sulitnya untuk mencapai kebaikan, sedang dalam keadaan lekanya, dalam maksiatnya semuanya begitu lancar. Mudah!

Terpandang akan dirinya seseorang, sahabatnya, yang sering menasihatinya, berada disitu. Matanya menyorot dalam kebengisan, namun tidak dapat menembusi aura pancaran nur yang terbit. Hanya beliau menjadi tergamam, beliau dipanggil oleh sahabatnya. "Kemarilah kamu, kemari kepadaku , dan ceritalah olehmu perihal apa keadaan yamg membawamu menempelak sebegini!" Bagai ada tarikan, kakinya menapak, memgekori sahabatnya yang sedang segera melangkah pergi. Maka sekelian saksi yang ada masih juga merasa hairan dan kepelikan, malah ada yang mencebik membuat mimik muka yang sinis!

Tuan-tuan, dipressi yang hebat, stress yang tinggi, mungkinkah masih siuman hamba Allah ini? Apakah emosinya stabil?


Maka kemudian mereka duduk berhadap hadapan disebuah warung. Sungguhpun sekeliling mereka bising dengan suara orang berbual, mereka duduk diam, seolahnya suasana amat hening. Sahabat memulakan, memesan minuman untuk kedua mereka. Sementara menunggu air yang dipesan tiba, sahabat bertanya meminta penjelasan. Dengan jiwa yang masih kusut hamba Allah ini meluahkan satu persatu. Riak wajahnya menggambarkan sebesar besar kekecewaan. Air minuman sampai. Cerita semakin hangat, nada suara semakin tinggi. Sahabat mempelawa minum. Air diteguk. Sahabat mencelah penceritaan.

Katanya " Apa rasa air tu?"

Tersentak, hamba Allah itu sepontan membalas "Manislah"

Sepontan itu juga sahabat mematikan segala penceritaan yang menggambarkan kesusahan hidup hamba Allah tadi.

"Engkau itulah yang selayaknya dicaci nista! Kau merasakan manis air yang diminum. Bukankah itu nikmat yang Allah anugerahi atas engkau? Apakah engkau tidak berfikir? Masih engkau dapat merasakan sekian nikmat ! Sunnatullah, engkau diberi merasakan senang dan susah, setelah susah Allah berikan senang ! Silih berganti, mengapa kau memempelak dan meracau dikhayalak seperti haiwan? Tak tahu malukah? Tak mengertikah bersyukur !"

Maka hamba Allah itu tertunduk. Allah! Allah! Allah!

2 comments:

  1. Salamss...alhamdullillah akhirnya ade juga bingkisan yeh...menarik bang... dalam senang ada susah dalam susah ada senang.Kita kan merasai kedua2nya bagi setiap perkara itu yang tiba spt baik-buruk,senang-susah,etc..

    syukur.sabar.takwa.tawakal....

    wasalam..

    ReplyDelete
  2. More kambig...errk coming hu.hu. Cuma banyak beratnya terasa malazzzzzzz....

    ReplyDelete